Sou aquí: Inici Atenció a la pobresa i inclusió social Serveis i prestacions relacionades amb l'habitatge
Atenció Ciutadana
Departament de Benestar i Família

Regidoria de Benestar i Família

Casa Bojons
C/ Don Miquel de Clariana, 3, baixos 

Tel.: 93 885 25 52
a/e: benestar@vic.cat

@vic_ciutadania

 

Horari d'atenció al públic:
de dilluns a divendres, de les 9.00 a les 14.00h

dilluns i dimecres, de les 16.00 a les 18.00h (del 19/06 al 15/09 tancat)

 

Atenció primera acollida:
dimarts i dijous, de 9.00 a 14.00h (hores concertades)

Serveis i prestacions relacionades amb l'habitatge

Els temes relacionats amb habitatge es treballen de forma transversal entre l’Oficina Local d’Habitatge de Vic (pàgina web: Impuls Vic), el Servei de Mediació i Intermediació Hipotecària (pàgina web: Convivencia i seguretat) i el Departament de Benestar i Família (pàgina web: Benestar i Família).

 

Les accions que es fan en matèria d’habitatge estan relacionades amb assessorar i orientar les persones o famílies, en ajudar a mediar i/o arribar a acords amb els propietaris dels pisos i/o entitats bancaries per facilitar el lloguer social, en tramitar ajuts de lloguer o hipoteca, en gestionar l’entrada a pisos socials, en donar suport en les situacions de pobresa energètica, entre altres.

 

A continuació s’expliquen algunes de les accions que s’executen:

 

Acompanyament, orientació i informació sobre temes relacionats amb l’habitatge

Des de l’Oficina Local d’Habitatge, el Servei de Mediació i Intermediació Hipotecària, i el Departament de Benestar i Família s’ofereix a tota la població informació, orientació, suport i acompanyament amb temes relacionats amb l’habitatge: gestió de la borsa d’habitatge, relacions veïnals, dificultats per fer front a les despeses d’habitatge, etc. Aquest suport s’ofereix de manera individual a qualsevol persona o família que ho necessiti, elaborant un diagnòstic de la seva situació i oferint informació i orientació adaptada a cada necessitat.

 

Pobresa i eficiència energètica

Quan es parla de pobresa energètica es fa referència a la dificultat o incapacitat de poder mantenir la llar amb unes condicions adequades de confort a un preu just i a la dificultat que tenen les persones per afrontar les factures de subministraments bàsics d’electricitat, aigua i gas. Aquesta definició ens deixa entreveure que les situacions de pobresa energètica no afecten de manera exclusiva a persones que presenten greus dificultats econòmiques o de subsistència.

 

Per aquest motiu des de l’Ajuntament de Vic es treballa de forma transversal des dels diferents serveis relacionats amb la temàtica per implementar mesures preventives i de suport en l’àmbit de la pobresa energètica i la millora de l’eficiència energètica.

 

Mesures preventives

Tallers “Com podem reduir les factures de la llum, el gas i l’aigua?”PE

Es fan diferents tallers adreçats a tota la ciutadania per ensenyar a

entendre i saber interpretar les factures i, alhora, conèixer quines

mesures es poden utilitzar per estalviar en els consums. Aquests

tallers s’ofereixen als centres cívics de la ciutat. Aquest any, els tallers

que estan programats fins a final d’any són els següents:

 

-       25 de setembre de 16.00 a 18.00h al CCVIC La Guixa

-       16 d’octubre de 10.00 a 12.00h al CCVIC Santa Anna

-       15 de novembre de 9.30 a 11.30h al CCVIC Plaça Osona

-       11 de desembre de 19.00 a 21.00h al CCVIC Can Pau Raba

 

Els tallers són gratuïts, però cal fer inscripció prèvia al correu electrònic

de cada centre cívic fins dues hores abans de l’inici del taller.

 

 

Intervencions en habitatges

L’objectiu de les intervencions és reduir les despeses de subministraments bàsics i millorar l’eficiència energètica dels habitatges i la qualitat de vida de les persones.

 

1.     Auditories energètiques

L’Ajuntament de Vic té un acord amb la Diputació de Barcelona per a la realització d’auditories energètiques en habitatges on hi visquin persones en situació de vulnerabilitat social. Les auditories són una eina de diagnòstic per conèixer i millorar l’estat energètic d’un habitatge.

 

2.     Programa d’acompanyament a les comunitats de veïns

Els principals eixos de treball d’aquest programa són:

-       Suport a l’organització, al funcionament i a la convivència a les comunitats.

-       Mesures proactives de prevenció de la pobresa energètica i promoció de l’eficiència energètica.

-       Accions formatives, informatives, de sensibilització i capacitació.

 

El segon eix d’aquest programa és el que porta a terme mesures preventives en el marc de la pobresa energètica elaborant un treball d’acompanyament energètic a les comunitats de veïns/es de la ciutat. Aquest treball implica la intervenció en alguns habitatges d’aquestes comunitats en el format d’aprenentatge-servei, perquè els seus membres aprenguin a instal·lar material d’eficiència energètica low cost als seus habitatges.

 

Concretant, algunes de les línies de treball són les següents:

-       Elaborar un diagnòstic sobre millores per a l’eficiència energètica en les comunitats de veïns/es.

-       Realitzar auditories energètiques.

-       Realitzar intervencions i instal·lacions amb materials de baix cost.

-       Optimitzar les factures de subministraments de les comunitats.

-     Assessorar sobre tarifes, ajustament de contractes a les necessitats de cada llar, i pautes de consum eficient; orientant sobre els tràmits necessaris amb les companyies per reduir les despeses dels subministraments.

 

Mesures de suport

Des dels serveis socials s’orienta i s’assessora a totes aquelles persones que tinguin dificultats per fer front a les seves despeses vinculades amb els subministraments de l’habitatge. Alhora, es faciliten els tràmits per tal d’ajudar a les persones residents a Vic a evitar el tall de subministraments, fraccionar els pagaments de deute, entre altres, tenint en compte el barem econòmic establert per la legislació vigent.

 

Prestacions econòmiques d’urgència social

Es pot valorar la possibilitat de donar suport puntual en el cost de despeses urgents i bàsiques relacionades amb l’habitatge (allotjament, subministraments...). Aquestes prestacions estan explicades a l’apartat de la pàgina web prestacions econòmiques d'urgència social.

 

Servei d’allotjament d’urgència i temporal

La ciutat de Vic disposa d'un servei d'allotjament d'urgència d'entrada immediata i de curta estada de titularitat municipal, que està gestionat per la Fundació Privada pel Suport Social Solidari. El servei sorgeix de la necessitat d’oferir allotjaments dignes i temporals a les persones que es troben en situació de precarietat econòmica i/o social, i que presenten necessitat d'allotjament d'urgència.

 

 

Per més informació:

 

Departament de Benestar i Família
C/ Don Miquel de Clariana, 3, baixos, Vic
Tel.: 93 885 25 52
a/e:
benestar@vic.cat

 

 


fons_domicili.png
Accions del document

  • IMPULSVIC
  • SERMUVIC
Ajuntament de Vic
C. Ciutat 1, 08500 Vic
Tel. 93 886 21 00
Fax. 93 886 29 21
atenciociutadana@vic.cat

Horaris d'Atenció Ciutadana
  • CREACCIÓ
  • VIALNET
  • RASESVIC
  • VICVERD
  • MINSVIC

Carregant...